Special Award Recipients Lauréat.e.s des Prix spéciaux

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Changemaker Award

Prix de l'agent.e de changement

Marsha Greene

Marsha Greene was recently the co-creator and showrunner of the Emmy-nominated series The Porter for CBC and BET+, which won a record 12 Canadian Screen Awards, including Best Drama Series and Best Writing, Drama Series. An accomplished executive producer and writer, Marsha previously served as a showrunner on Lifetime's Mary Kills People, a co-EP on CBC's breakout hit Coroner; a producer on the ABC series 10 Days in the Valley, and has staffed on shows such as Private Eyes, Departure, and Wild Cards.

Marsha is a graduate of the Canadian Film Centre Prime Time Television program, holds an Honours BA in Creative Writing from York University, and has a graduate certificate from Humber College's TV Writing and Producing program, where she was awarded the Brian Linehan Award for Outstanding Artistic Promise. Marsha received the WIFT-T Crystal Award for Creative Excellence in 2020, and a Writers Guild of Canada Screenwriting Award in 2023.

Marsha is committed to promoting underrepresented voices in the film and television industry. She is currently the Chair of the Writers Guild of Canada’s Inclusion, Diversity, Equity and Accessibility (IDEA) Committee, and serves on the Board of Directors for the Reelworld Screen Institute.

Marsha Greene a récemment travaillé à titre de cocréatrice et d’autrice-productrice sur la série The Porter (CBC et BET+), nommée aux prix Emmy et lauréate de 12 prix Écrans canadiens (un record!), dont ceux de la meilleure série dramatique et du meilleur scénario, série dramatique. Productrice déléguée et scénariste d’expérience, Marsha a été autrice-productrice sur la série Mary Kills People (Lifetime), coproductrice déléguée sur la série à succès Coroner (CBC) et productrice sur 10 Days in the Valley (ABC). Elle a également contribué à différentes productions telles que Private Eyes, Departure et Wild Cards.

Diplômée du programme Prime Time Television du Centre canadien du film (CFC), Marsha détient un baccalauréat spécialisé en création littéraire de l’Université York et un certificat d’études supérieures du programme d’écriture et de production télévisuelles du Humber College, où elle a obtenu le prix Brian Linehan du meilleur espoir artistique. Marsha a reçu le prix Crystal de Women in Film and Television – Toronto (WIFT-T) pour son excellence créative en 2020, et un prix de scénarisation de la Writers Guild of Canada en 2023.

Dévouée à la mise en valeur des voix sous-représentées dans l’industrie du cinéma et de la télévision, Marsha est actuellement présidente du comité Inclusion, diversité, équité et accessibilité (IDEA) de la Writers Guild of Canada et siège au conseil d’administration du Reelworld Screen Institute.

Marsha Greene

Radius Award

Prix Radius

Manny Jacinto

Manny Jacinto most recently starred in the Star Wars series The Acolyte, Disney+’s biggest series premiere and their second most-watched show on the platform in 2024. Up next, he can be seen starring as the male lead opposite Lindsay Lohan and Jamie Lee Curtis in Freakier Friday, and in the independent romantic comedy Love Language. Additional film credits include Cora Bora, The Knife, I Want You Back, Top Gun: Maverick, and Bad Times at the El Royale, and additional television credits include The Good Place, Nine Perfect Strangers, Brand New Cherry Flavour, and The Romeo Section, for which he was nominated for a Leo Award for “Best Supporting Performance in a Dramatic Series.” A Filipino-Canadian native of Vancouver, Jacinto is a trained dancer and studied Civil Engineering at the University of British Columbia.

Manny Jacinto a récemment joué dans la série The Acolyte, issue de l’univers Star Wars, qui a été la deuxième série la plus regardée de Disney+ en 2024 et dont le premier épisode a obtenu les meilleures cotes d’écoute de la plateforme. Il tiendra prochainement le premier rôle masculin dans Freakier Friday, aux côtés de Lindsay Lohan et de Jamie Lee Curtis, et sera à l’affiche de la comédie romantique indépendante Love Language. On l’a également vu au cinéma dans Cora Bora, The Knife, I Want You Back, Top Gun: Maverick et Bad Times at the El Royale, et à la télévision dans The Good Place, Nine Perfect Strangers, Brand New Cherry Flavour et The Romeo Section, qui lui a valu une nomination aux prix Leo dans la catégorie « Meilleur second rôle dans une série dramatique ». Canadien d’origine philippine né à Vancouver, Jacinto est danseur de formation et a étudié le génie civil à l’Université de Colombie-Britannique.

Manny Jacinto

Academy Board of Directors' Tribute Award

Prix Hommage du conseil d'administration de l'Académie

Ellis Jacob

Ellis Jacob was appointed President and CEO of Cineplex in October 2003. Since entering the exhibition industry in 1987, his leadership has transformed the movie-going experience for Canadians. Before this, Ellis was President and CEO of Galaxy Entertainment Inc., which he co-founded in 1999. He was Head of Integration for Alliance Atlantis Communications Inc., and held leadership positions with Cineplex Odeon Corporation, culminating as COO.

Ellis serves on several boards, including Cineplex and Boat Rocker Media Inc. He is also a member of the Executive Committee of the National Association of Theatre Owners (NATO), the Global Cinema Federation and the Board of Directors of the Movie Theatre Association of Canada. He is an active philanthropist, a founding director of the Canadian Children’s Literacy Foundation and a member of the Board of Baycrest Centre for Geriatrics.

In 2010, Ellis was appointed a Member of the Order of Canada; in 2013, he was recognized as Canada’s Most Innovative CEO by Canadian Business Magazine and in 2014 as Canada’s Most Admired CEO, Enterprise, by Waterstone Human Capital. In 2019 he received the ICTA Global Cinema Innovation Award; in 2021 he was appointed a Member of the Order of Ontario; and in 2022 he received the NATO Marquee Award.

Ellis Jacob a été nommé président et chef de la direction de Cineplex en octobre 2003. Depuis ses débuts dans l’industrie de la diffusion en salle en 1987, il a fait preuve d’un leadership qui a transformé l’expérience cinématographique du public canadien. Par le passé, Ellis a été président-directeur général de Galaxy Entertainment Inc., société qu’il a cofondée en 1999. Il a aussi agi à titre de responsable de l’intégration à Alliance Atlantis Communications Inc. et a occupé plusieurs postes de direction au sein de Cineplex Odeon Corporation, jusqu’à en devenir le directeur de l’exploitation.

Ellis siège à plusieurs conseils d’administration, dont ceux de Cineplex et de Boat Rocker Media Inc. Il est également membre du comité de direction de la National Association of Theatre Owners (Association nationale des propriétaires de cinémas, NATO), de la Global Cinema Federation (Fédération mondiale des cinémas) et du conseil d’administration de l’Association des cinémas du Canada (MTAC). Philanthrope actif, il est l’un des membres fondateurs de la Canadian Children’s Literacy Foundation (Fondation canadienne pour l’alphabétisation des enfants) et membre du conseil d’administration du Centre Baycrest pour soins gériatriques.

En 2010, Ellis a été nommé membre de l’Ordre du Canada; en 2013, il a été reconnu comme le PDG le plus innovateur du Canada par le magazine Canadian Business et, en 2014, comme le PDG le plus admiré du Canada dans le secteur des entreprises par Waterstone Human Capital. En 2019, la International Cinema Technology Association (Association internationale des technologies du cinéma) lui a remis le Prix de l’innovation cinématographique mondiale. En 2021, il a été nommé membre de l’Ordre de l’Ontario, et en 2022, il a reçu le prix Marquee de la NATO.

Ellis Jacob

Academy Board of Directors' Tribute Award

Prix Hommage du conseil d'administration de l'Académie

Denise Robert

Denise Robert has produced over 45 critically acclaimed features, with 33 surpassing one million dollars at the box office, and has won over 130 awards, including an Oscar for Denys Arcand’s Les invasions barbares. She has also produced many successful TV series and documentaries.

She believes in using this art form to highlight serious social issues: Les voleurs d’enfance (Paul Arcand) led to Quebec's youth protection law reforms; Dérapages (Paul Arcand) raised road safety awareness in teenagers; La parfaite victime (Monic Néron/Émilie Perreault) led the Quebec government to create a court specialized in sexual and domestic violence; Les invasions barbares looked at medical assistance in dying; and 1:54 (Yan England), on cyberbullying, which was screened at the United Nations, followed by a panel with world specialists. Inspired by international co-productions, she initiated interprovincial agreements, and produced the first Ontario/Québec co-production, Montréal vu par…

Denise Robert is very committed to charities supporting underprivileged children. She is on numerous boards and is a voting member of AMPAS (the Oscars); BAFTA; and César. She has also been honoured as a member of the Order of Canada, Knight of the Ordre national du Québec, and the Knight of the Ordre des Arts et des Lettres (France) amongst many others.

Denise Robert a produit plus de 45 films salués par la critique, dont 33 ont dépassé le million de dollars au box-office. Elle a remporté plus de 130 prix, dont un Oscar pour Les invasions barbares de Denys Arcand.

Elle a également produit de nombreuses séries télévisées et plusieurs documentaires à succès. Elle croit au pouvoir du 7e art de mettre en lumière des enjeux sociaux majeurs : Les voleurs d’enfance (Paul Arcand) a conduit à des réformes de la Loi sur la protection de la jeunesse du Québec; Dérapages (Paul Arcand) a sensibilisé les jeunes à la sécurité routière; La parfaite victime (Monic Néron et Émilie Perreault) a conduit le gouvernement québécois à créer un tribunal spécialisé dans les violences sexuelles et conjugales; Les invasions barbares aborde l’aide médicale à mourir; et 1:54 (Yan England), un film sur la cyberintimidation, a été projeté aux Nations Unies et suivi d’une table ronde avec des spécialistes du monde entier. Inspirée par les coproductions internationales, elle est à l’origine d’accords interprovinciaux et a mené la première coproduction Ontario-Québec, Montréal vu par…

Denise Robert est très engagée dans des associations caritatives qui viennent en aide aux enfants défavorisés. Elle siège à de nombreux conseils d’administration et est membre votante de l’AMPAS (les Oscars), de la BAFTA et des Césars. Elle a été nommée membre de l’Ordre du Canada, chevalière de l’Ordre national du Québec et chevalière de l’Ordre des Arts et des Lettres (France), entre autres.

Denise Robert

Sustainable Production Award

Prix de la production durable

This Hour Has 22 Minutes

This Hour Has 22 Minutes is the longest-running TV comedy series in Canadian history. Over the course of its 32-year run, the show has become a true East Coast cultural institution and a beloved national comedy brand, featuring some of the country’s most celebrated comedic talent.

While 22 Minutes has always approached production with an environmental ethos, the series launched a purpose-driven sustainability pilot program in 2021 and within that same year, integrated a dedicated Sustainability Department on production. This specific decision has fostered company-wide participation in green practices that have successfully elevated the show’s focus and commitment to making 22 Minutes a verified trailblazer and leader in sustainable production in Canada.

Production representatives and crew members participate in several related industry committees and initiatives, and a focus on sustainability has been woven into every possible aspect of production behind the scenes and into the local community, with a mindful approach to the kinds of materials and services used, re-using, repurposing, repairing items, as well as recycling and composting, ensuring a sustainable food service, multiple, season-long donations to charities, and further incorporating environmental awareness into its travel and transportation practices.

In addition, 22 Minutes reflects sustainability to its audiences through purposeful integration of on-screen actions, mindful language, and green ideas in its content, knowing that television has a unique and powerful ability to combat the climate crisis by shaping culture, society and norms through storytelling.

Since it has begun measuring its emissions, 22 Minutes has seen an ongoing reduction of its environmental impact year over year, resulting in a carbon footprint that is significantly less than the industry average for a half-hour comedy episode.

This Hour Has 22 Minutes est la série télévisée humoristique la plus ancienne de l’histoire du Canada. Au cours de ses 32 années d’existence, l’émission est devenue une véritable institution culturelle sur la côte est, ainsi qu’une marque populaire partout au Canada sur la scène de l’humour grâce à sa mise en valeur des talents comiques les plus célèbres du pays.

La production de 22 Minutes a toujours suivi une éthique environnementale, mais 2021 a marqué une nouvelle étape avec le lancement d’un programme pilote de durabilité et la création d’un département consacré au développement durable au sein de la production. Cette décision a conduit l’ensemble de l’entreprise à adopter des pratiques écologiques et a raffermi l’engagement de 22 Minutes à devenir un leader et un pionnier dans le domaine de la production durable au Canada.

Les responsables de la production et les membres de l’équipe participent à plusieurs comités et initiatives connexes de l’industrie, et mettent l’accent sur la durabilité dans tous les aspects possibles de la production, que ce soit dans les coulisses ou avec la communauté locale. En plus de sélectionner minutieusement les matériaux et les services qu’elle utilise, l’entreprise déploie des efforts de recyclage, de compostage, de récupération, réutilisation et réparation d’articles, et elle a mis en place un service alimentaire durable, de multiples dons à des organismes caritatifs qui s’étendent sur toute la durée de chaque saison, ainsi que des pratiques de déplacement soucieuses de l’environnement.

Enfin, misant sur le pouvoir unique de la télévision de lutter contre la crise climatique en influençant la culture, la société et les normes, 22 Minutes reproduit cette approche auprès du public, en intégrant volontairement dans son contenu des gestes écologiques, un langage approprié et des idées vertes.

Depuis qu’elle a commencé à mesurer ses émissions de gaz à effet de serre, la production a constaté une réduction constante de son empreinte carbone, qui est aujourd’hui bien en dessous de la moyenne du secteur pour un épisode humoristique d’une demi-heure.

This Hour Has 22 Minutes

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